flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

СЛОВО ПРО СУДОВОГО АДМІНІСТРАТОРА

31 грудня 2015, 11:58

             Шлях до підвищення авторитету українських судів лежить через підвищення якості наданих  судових послуг, адже отримання громадянами позитивного досвіду при їх зверненні до суду зміцнює довіру до судової гілки влади

Головне завдання  суду - здійснення правосуддя, забезпечення захисту передбачених законом прав і інтересів людей. Покладаючи на суди таку важливу місію, суспільство відповідно очікує, що суд буде доступним, справедливим, ефективним. Це означає насамперед відсутність перешкод для звернення громадянина до суду, а також прозорість процесу судового розгляду, доступність інформації щодо діяльності суду, своєчасність та справедливість прийнятого рішення. При цьому взаємодія громадян з працівниками суду впливає на довіру до судової системи і впевненість у ній, не менше, ніж результат вирішення справи.

Забезпечення доступності суду для громадянина, зручності в отриманні ним судових послуг, комфортного перебування відвідувача  у стінах суду є одним з основних складових управління роботою суду і головним завданням ефективного  адміністрування в суді.

Так, дотримання важливого принципу управління судом, який полягає у належному розподілі праці між суддями та працівниками апарату, забезпечення простого і зручного доступу громадян до  канцелярії суду, ведення на належному рівні обліково-статистичної роботи, оперативний  розгляд звернень і інформаційних запитів громадян, дотримання етичних стандартів в роботі, широке запровадження  інформаційних технологій створюють умови, за яких забезпечується доступний і справедливий розгляд максимально можливої кількості справ з мінімально можливими витратами часу і ресурсів, що повністю відповідає очікуванням суспільства.

На рівень якості судових послуг, що надаються конкретним судом громадянину, який до нього звернувся,  впливає цілий комплекс чинників, як то:  наскільки зручно дістатися до судової установи в даному населеному пункті;  чи  враховані інтереси людей с особливими потребами  при організації  доступу до приміщення суду ззовні і для перебування у ньому; чи продумана система інформування відвідувачів і наскільки зручно їм зорієнтуватися у приміщенні та отримати необхідну інформацію щодо роботи суду, слухання справи або оформлення певного документу ; чи утворюються черги в канцелярії і наскільки комфортними є умови для очікування або ознайомлення з судовими документами; наскільки ввічливим, доброзичливим та компетентним є персонал суду у своєму спілкуванні зі споживачами судових послуг.

При цьому, сфера  надання судових послуг має розвиватися у двох напрямках. Про перший з них, що стосується створення комфортних умов перебування  відвідувача у суді, вже сказано вище. А другий напрямок полягає у широкому запровадженні інформаційних технологій у спілкування громадянина і судового органу, адже можливість дистанційного обміну інформацією і електронними документами за допомогою мережі  інтернет сприяє значній економії таких ресурсів, як кошти і час, витрачені на особистий візит до судової установи.

Саме керівник апарату е  ключовою фігурою в організації колективу апарату суду і його інфраструктури  для  успішного виконання судом  функції  здійснення правосуддя. Для цього він наділений необхідними повноваженнями і засобами впливу.

Приорітетним  завданням судового адміністратора є здійснення безпосереднього керівництва апаратом суду, належне організаційне  забезпечення суду, суддів та судового процесу, забезпечення організованості  та злагодженості у роботі підрозділів суду, працівників апарату суду, їх взаємодію у виконанні покладених завдань.

Організаційне забезпечення суду полягає у координації і взаємодії усіх служб навколо процесу проходження судової справи крізь суд. Тобто, до суду надходить проблема у вигляді звернення, належним чином оформленого в судову справу пакету документів, яке пропонує вирішити певний спір, а виходить рішення, яке цей спір розв’язує. Відповідно, на кожному етапі руху справи задіяні певні служби (підрозділи або окремі працівники апарату) з чітко визначеними функціями, завданнями і налагодженими  взаємозв’язками. І в результаті управлінської діяльності цей процес, що складається із вищезазначених компонентів,  спрямовується у заданому напрямку.

Бути керівником апарату суду сьогодні – означає бути насамперед ефективним менеджером, діяльність якого полягає у вмінні планувати, організовувати, мотивувати і контролювати. Але і цього замало, адже успішна організація роботи суду залежить від вміння судового адміністратора тісно співпрацювати з головою суду в рамках виконавчо-управлінського партнерства. Саме у надійному тандемі з головою суду, на якого законом покладений контроль за ефективністю роботи апарату суду, вони здатні вирішувати будь-які питання роботи суду, реагувати на зовнішні втручання, адаптуватися до змін, зумовлених прийняттям нових законів або правил, новими очікуваннями суспільства, запровадженням нових технологій тощо.

Сьогодні вже недостатньо орієнтуватись на забезпечення та підтримання задовільного рівня роботи суду – необхідною умовою стала постійна оцінка якості цієї роботи, а також планування та здійснення заходів з удосконалення і підвищення ефективності роботи суду.

Над удосконаленням роботи апарату суду необхідно працювати на кількох основних  напрямках.

 Перший полягає у чіткій внутрішній організації роботи апарату суду, ефективному кадровому менеджменті, належному розподілі праці між суддями та працівниками апарату.

Другий напрямок - це автоматизація документообігу і запровадження інформаційних технологій. Саме проект «Електронний суд» покликаний забезпечити доступність і відкритість суду для широкого кола споживачів судових послуг, вивести спілкування громадянина і судової установи на новий  сучасний рівень.

У визначених напрямках діяльності доведеться плідно попрацювати усім нам  у наступному 2016 році, а тому надзвичайно вчасною і необхідною є увага, яка приділяється сьогодні професійному становленню і розвитку інституту судових адміністраторів.

Адже практика останніх років показала,  щоб відповідати викликам часу, судовий адміністратор повинен постійно навчатись, оволодівати новими для нього навичками і знаннями, не зупинятись у своєму професійному і особистісному розвитку, щоб зі звичайного управлінця перетворитися на справжнього лідера.

З щирими вітаннями та найкращими побажаннями напередодні професійного свята


Заступник начальника Управління                              Наталія Чумак

 

 

                                  

 

 

 Фільм-історія успіху «Судовий адміністратор: розвиток професії в Україні», який розповідає про інноваційну навчальну Програму з питань судового адміністрування, що реалізується Державною судовою адміністрацією України в партнерстві з Національною школою суддів України за підтримки Проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя» та участі Університету штату Мічиган (США). Фільм знято за ініціативи Проекту USAID «Справедливе правосуддя» у січні - вересні 2015 року та розміщено на  YouTube. (http://www.fair.org.ua/index.php/index/video/13 )